ניקון SB-28: ויהי אור שלישי

פורסם ב: יום שישי, 20 במרץ 2009

בזמן האחרון אני נתקל ביותר ויותר מקרים שאני צריך מקור אור שלישי, עד היום הסתדרתי די טוב עם 2 הVIVITAR הנאמנים אבל שהפרוייקטים נעשים גדולים יותר ובאור יום יש לפעמים צורך בעוד אור.

או שאני סתם משכנע את עצמי ככה ופשוט זקוק לצעצוע חדש.

בכל מקרה לצערי הVIVITAR בצורתו המקורית הופסק להיות מיוצר החודש (דקת דומייה...) וחברות רבות קפצו על המציאה והוציאו דמוי VIVITAR שנראים מאוד נחמד אבל עדיין חתול בשק שכן אין הרבה משתמשים שדיווחו על האיכות שלהם.

אז מה עושה הבנאדם שבכל זאת רוצה לקנות פלאש מצוייןאבל מוכן לשלם רק מחיר של 5 דוחות חנייה בתל אביב? לניקון התשובות.

כל הפלאשים הקטנים של ניקון SB-24 , SB-26, SB-28 וכו' הפסיקו להיות מיוצרים לפני כמה שנים שהם מפנים את הבמה לאחיהם המשוכללים דוגמת SB-900 או SB-600.

אבל שאתם באים לקנות אחד חדש אתם מגלים שהוא במחיר של שכר דירה חודשי וארנונה, ושאתם מבררים עוד קצת אתם מגלים שאם אתם מפעילים את המבזק שלכם ידנית והרחק מהמצלמה אתם לא ממש חייבים את כל השכלולים הללו.

אור זה אור

איך שאתם לא מסתכלים על זה אור זה אור. האור לא השתפר במהלך העשורים האחרונים ככל שאני יודע ולשום פלאש חדש אין אור "יותר טוב" מלפלאש ישן. הפלאשים הישנים מבזיקים אור איכותי באותה מידה של אחיהם הישנים ולכן בפרמטר הכי חשוב בקניית פלאש אין שום הבדל במובן הזה. בטח לא הבדל ששווה פער של 2500 שקל במחיר.

הפלאשים החדשים חזקים יותר ומאירים רחוק יותר אבל לי אישית זה ממש לא נחוץ. מתי בפעם האחרונה הבזקתם למרחק של 50 מטר? אני תמיד שם את מקור האור קרוב (מטר- שניים גג) לנושא שלי ובדרך כלל אני משתמש ברבע מהעוצמה של הפלאש והרבה פעמים בפחות.

במילים אחרות אין ממש צורך בעוצמה הזאת. זה משהו כמו לקנות אוטו שמגיע ל300 קמ"ש במדינה שמותר לנסוע בה רק 100.

TTL משוכלל

הנקודה הכי חשובה היא שהפלאשים החדשים יעבדו (ככה אומרים לי..) מצויין במצב TTL, כלומר במצב שבו אתם נותנים למצלמה לשלוט בתאורה של התמונה שלכם.

מצב שאני נמנע ממנו תמיד.

מצב TTL לא יודע מה אתם רוצים להשיג, הוא רק "יודע" שהוא צריך לחשוף את התמונה בצורה מאוזנת, מה שבדרך כלל מביא ל"תמונות עם פלאש" כלומר אור שטוח, שווה ומשעמם. אם אתם עובדים במצב ידני והרחק מהמצלמה וקובעים לבד את העוצמה של הפלאש ואת מפתח ההבזקה שלו אז אין סיבה אמיתית לקנות פלאש שאחד המאפיינים הבולטים שלו הוא TTL משוכלל.

"השכלול" הזה הוא גם אחת הסיבות העקריות למחיר הגבוה של פלאשים חדשים כמו SB-900

SB-28 התרשמות ראשונית

OK אז הייתי צריך סיפוק מיידי מבלי למשכן משהו אהוב וקפצתי ליד 2 במקום לEBAY כהרגלי.

להפתעתי מצאתי שם לא מעט פלאשים ישנים של ניקון, רציתי SB-26 שיש לו עינית SLAVE מובנית (מאפשרת הפעלה מרחוק עם עין אופטית) אבל היחיד שהיה שם היה שייך לבחור עקשן מהדרום שהתעקש על מחיר גבוה ולא עזרו לי כל ההתחנפויות להוריד אותו מהעץ. SB-28 דווקא היו שם די הרבה ואחרי 2 טלפונים, פגישה אחת ומינוס חמש מאות שקל חיבקתי לי את התוספת החדשה לתיק הצילום.

דרך אגב - אם אתם לא מצלמים עם ניקון ומשום מה בחרתם מצלמה מחברה אחרת ,אתם עדיין יכולים לקנות את הפלאשים שלהם ולהשתמש בהם כל עוד אתם מצלמים איתם הרחק מהמצלמה.

אין ספק שהדבר הזה חמוד ביותר. הוא ממש ממש קטן ומתווסף לתיק בלי הרבה תלונות ומשקל.הוא ל להפעלה וזמן הטעינה שלו (בין צילום לצילום) מהיר מאוד. יש לו ראש שמסתובב לכל הכיוונים והכי חשוב יש לו המון מצבי עוצמה שיורדים מעוצמה מלאה עד ל1/64 מעוצמה מלאה. ממש ספקטרום מרשים של בחירה שמשפרת מאוד את השליטה שלכם באור הסופי בתמונה.

ביום שישי האחרון יצא לי לבדוק אותו בצילומי בית וחוץ.

משמאל אתם רואים את הדס במטבח שלנו שהSB-28 יושב על המקרר שעליו מחוברת כוורת והוא מכוון לראש שלה על רבע עוצמה.

משמאל נכנסה השמש דרך חלון צהוב וסיפקה את האור הסביבתי לשאר התמונה.

למטה אתם רואים את ליאן שצולמה מחוץ לבית שלנו בעדשת 50מ"מ עם SB-28 אחד דרך מטריה לבנה ועבר קצת פוטושופ להחלקה של הפנים (לחצו להגדלה..) הפלאש כוון לרבע כוח והיה כמטר וחצי מהפנים של ליאן.

חשוב לי להדגיש שהאמור לעיל לא בא לקדם מכירות של פלאש זה או אחר (לצערי ניקון לא משלמים לי עדיין..) וכמו שקניתי את זה שקניתי יכולתי לקנות פלאש מדגם אחר. המטרה היא לנסות לתת לכם חומר למחשבה לפני שאתם מבצעים קנייה כזאת בעתיד, להבין מה אתם באמת צריכים, ולקנות לבסוף את האמצעי שיעזור לכם להגשים את היצירתיות שלכם.


בהזדמנות זאת רציתי להודות לכל הנרשמים לסיור ביפו, ההרשמה מלאה וכל אלו שלא הספיקו להרשם הועברו לרשימת המתנה לסיור הבא. מצפה לראותכם ועד אז תהיו טובים.

22 תגובות על "ניקון SB-28: ויהי אור שלישי"

אנונימי אמר/ה...

פלאש חזק יותר = צמצם גבוה יותר אסא נמוך יותר

יש לי שני פלאשים של סטודיו 100 W ואני לא יכול להעלות יותר מ11F

ד"א יש לי שני פלאשים של וויטר הדגם החדש יותר 850 אמורים לעבוד גם
TTL

תהיה בקשר איתי אם יש לך רעיון מה לעשות איתם

יוס

Unknown אמר/ה...

פוסט נהדר, כתמיד :)

רק שאלה אחת לי אליך:
ציינת שגם אם אין לנו מצלמה של ניקון, אפשר עדיין להשתמש בפלאשים שלה כל עוד הם לא על המצלמה עצמה.
למה הכוונה?

יש לי קאנון 450D, ואני רוצה להיכנס לתחום הפלאש החיצוני, עם משדר רדיו, כמו הקאקטוס. אתה אומר שאני יכול להשתמש בפלאש של ניקון?
ואם כן, למה אני לא יכול לשים אותו על המצלמה?

אנונימי אמר/ה...

אם תרצה להפרד מעוד 500 ש"ח
יש לי sb28 במצב מצויייין

ותרשם כבר לאינדקס הצלמים
www.picbox.co.il
:)

תשלח לי מייל דרך שם
יש על מה לדבר

תומר יעקבסון אמר/ה...

עומרי - כן, עם משדר רדיו או כל הפעלה מרוחקת אחרת אתה יכול בקלות לעבוד עם כל מצלמה והפלאשים של ניקון. אם אתה רוצה אתה יכול להתשמש במגוון פלאשים ולא רק של ניקון כמובן.

אם תשים את על המצלמה (נגיד פלאש ניקון על קאנון) אתה עלול להכנס לצרות

יוס- אני לא מתעסק עם פלאשיפ "של סטודיו" אני מסתפק בקנים על בטריות

פיבוקס - תודה על ההצעה אבל נראה שלי שאני מסודר בינתיים.

Yotam.B אמר/ה...

היי תומר,
אחלה כתבה :) יש לי SB26 שמאפשר לי להפעיל את הפלאש עם הסלייב.
השאלה שלי היא האם אני יכול לשלוט על העוצמה של הפלאש מרחוק, זאת אומרת דרך הקומנדר במצלמה?
ואיך אתה משתמש בSB28, קובע אותו ידני ומצלם? תודה רבה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

יותם - אני משתמש רק במצב ידני (M) וקובע את העוצמה על הפלאש עצמו. אתה יכול לקבוע את העוצמה בפלאש ולאחר מכן שאתה מתחיל לצלם אתה יכול לשחק עם מפתח הצמצם של המצלמה כדי לתקן את החשיפה שלך וככה אתה לא צריך כל פעם ללכת לפלאש ולשנות את העוצמה שלו.

שלך - תומר

אנונימי אמר/ה...

ללא ספק, תמיד מרשים לראות את העבודות שלך ועד כמה אתה נהנה ממשחקי האור האלה :)
פלאש בשבילי זה כמו כוכב אחר, לא ברור ומוזר אבל אני נהנה לקרוא את הפוסטים שלך :)

נ.ב - דוגמנית מדהימה!

אנונימי אמר/ה...

שלום תומר, הייתי שמח לשאול אותך שאלה.
ברשותי מצלמת ניקון D40X והייתי שמח לדעת האם הדגמים האלו (SB-26/SB-28) מתאימים למצלמה שלי? מה קצב ההבזק שלהם? תודה מראש
יאיר

Moshe Eliyahu אמר/ה...

היי תומר,
חשבתי לקנות SB-24 או SB-28 ולהשתמש בהם כ SLAVE באופן אלחוטי.
מצאתי באEBAY את המתאם הבא
http://cgi.ebay.com/SYK-4-Wireless-Hot-Shoe-PC-Flash-Remote-Slave-Trigger_W0QQitemZ250337304422QQcmdZViewItemQQptZCamera_Flash_Accessories?hash=item250337304422&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A4|65%3A16|39%3A1|240%3A1318

נראה כמו פתרון זול ופשוט להפוך פלאשים לעבוד כ SLAVE באופן אלחוטי , וכמו שאתה אומר אור זה אור וגם ככה שולטים בו במצב M.

מה אתם אומרים שווה ללכת על זה ?

משה

תומר יעקבסון אמר/ה...

משה - אני לא מכיר את המוצר בלינק ששלחת אבל בעיקרון סלייב אופטי הוא הפתרון הזול ביותר להפעיל פלאש מרחוק. החסרונות שלו הם שהוא צריך מקור אור ראשוני להפעיל אותו בשעה שעם גלי רדיו אתה לא צריך אור ראשוני. כמו כן אתה צריחך שהפלאש "יראה" את מקור האור הראשוני. חוץ משני המגבלות הללו סלייב אופטי יכול להיות פתררון יעיל בהרבה מצבים. את הדלת של המנהרה ביפו הארתי באמצעות סלייב אופי ממרחק של 20 מטר בערך בלי בעיות מיוחדות. זה הפלאש שהאיר על הדלת של הכנסייה שמאחורי נופר דרך אגב.

בהצלחה - תומר

arutha אמר/ה...

תומר - אני משתמש ב-D90 ומדי פעם מוריד את ה-SB600 מהמצלמה ומצלם איתו ביד. ככל שידוע לי, השליטה של ה-D90 על הפלאש היא אופטית (באמצעות הבזק של אור מהפלאש המובנה), והיא עושה שימוש ב-CLS של ניקון.
באופן רשמי ה-SB28 ודומיו הם ישנים יותר, ולכן לא תומכים ב-CLS. איך זה ישפיע על ההפעלה שלהם ע"י המצלמה? האם שווה לי לקנות אחד מהם במקום עוד SB600 או SB800?

תודה,
ארתור

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ארתור. יש בימנו הרבה מאוד שיטות להפעיל את הפלאש מרחוק. SB28 לא יופעל במצב CLS אבל זאת ממש לא בעייה להפעיל אותו מרחוק. למשל אתה יכול לקנות סלייב אופטי פשוט ב11 דולר והוא יפעיל אותו. אני מפעיל אותו עם הקקטוסים שלי בלי הרבה בעיות. זה אחלה של פלאש - ממש מומלץ מבחינתי

בהצלחה - תומר

ngirly1991 אמר/ה...

האם אפשר להשתמש בSB-800 שלי לצילום סטודיו חיצוני ופנימי? ולהרכיב אותם רגיל על חצובות תאורה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

ה SB800 נחשב לאחד הפלאשים הטובים ביותר שיוצרו אי פעם. אתה יכול להשתמש כמעט בכל משימת צילום. אתה בהחלט יכול להרכיב אותם על כל חצובה של מצלמה וחצובה של תאורה.

בהצלחה - תומר

יולי גורודינסקי אמר/ה...

שלום תומר,

זה זמן מה אני קורא את הבלוג שלך ומאוד נהנה ממנו.
רציתי להתייעץ איתך לגבי קניית פלאש.
יש לי את הניקון די 60, והמטרה שלי היא לחבר כמה שפחות את הפלאש אל המצלמה, אך בכל זאת זה משהו שארצה לעשות לפעמים....

אני מבין שאתה ממליץ או על הלומופרו או על הוויוויטר... פלאשים ידניים שאין להם יכולת סינכרון עם הttl של המצלמה...

אך יש דברים שאני לא מבין:

זה שהם ידניים אומר שיש צורך במשדר רדיו, נכון? (קקטוס?)

זה אומר שאי אפשר לחבר את הפלאש אל המצלמה?
ואם אפשר ואני מחבר את הפלאש למצלמה, אני לא יכול להשתמש במשדר כזה במקום הttl? או בכל דרך אחרת ? נגיד כבל סינכרון?

לדוגמא, פלאשים של ניקון, כמו ,sb28 שאין להם את יכולת הttl,האם אותם אפשר לחבר?
האם הם עדיפים? נוחים יותר או פחות? או בעצם זהים? ....לצלמי ניקון שמעוניינים לפעמים לחבר את הפלאש אל המצלמה (לאו דווקא בשביל שהמצלמה תפעיל אותו אוטומטית, אלא פשוט למטרות של מיידיות ונוחות...)

אין לי נסיון בפלאשים ולכן ההבדלים לא ברורים לי כל כך...

אשמח להמלצה וייעוץ....

תודה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יולי - זה שהם ידניים באמת אומר שהם לא יסתכרנו בTTL עם המצלמה - אתה תפעיל אותם עם משדר אלחוטי מהמצלמה ובפועל המצלמה "לא תדע" שהיה שימוש בפלאש בכלל. הם לא יעבדו בTTL גם אם תחבר אותם למצלמה.

אם אתה רוצה לחבר לפעמים את הפלאש למצלמה ולעבוד בTTL אתה צריך לקנות משהו כמו SB800 900 או 600 . מקווה שזה יותר ברור עכשיו

יולי גורודינסקי אמר/ה...

ואם אני רוצה לחבר למצלמה, אך להשאיר את זה בהפעלה ידנית? בלי TTL

תומר יעקבסון אמר/ה...

אז אין בעיה - אתה מעביר את הפלאש למצב ידני וזהו בעצם

Yahav אמר/ה...

תומר
תודה על המענה המהיר

ברשותי קקטוס וSB900.
מעוניין בפלאש נוסף, ידני ופשוט.
מתכנן את הפשוט להפעיל עם משדר קקטוס, בעוד הSB900 יופעל כסלייב אופטי, כלומר יזהה את האור של הפשוט ויגיב בהתאם.

האם מתווה זה אפשרי? מומלץ?

האם מומלץ לרכוש עוד פלאש ניקון עם חיווי אופטי או להסתפק בפשוט וזול?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יואב - אתה יכול למצוא פלאשים ידניי עם ססור אופטי טאו תה יכול לקנות פלאש ידני פשוט ולהוסיף לו סנסור אופטי. אה יכול גם לקנות עוד מקלט רדיו (קקטוס נוסף)

mulikhammer אמר/ה...

איך מתכנתים SB600 שיעבוד כ SLAVE

מצדה גורן אמר/ה...

היי תומר,
סוף-סוף קניתי D90 :)
אני לא מצליחה להגיע לאותם ערכים שאלהם אני מגיעה עם ה D40.
ז"א צילום עם פלאש SB-400 במהירות תריס מעל 1/200
זאת, לצורך מילוי (צילום אובייקטים כהים לאור יום).

איך עושים את זה ב D90...?

בברכה,
מצדה גורן.

הוסף רשומת תגובה